Wanneer is het tijd om het logo te veranderen?
Heeft u een sterk en positief logo, ga het dan niet zomaar aanpassen. De neuro-wetenschapper Read Montague heeft tijdens een wetenschappelijk experiment enkele vrijwilligers cola van verschillende merken laten drinken. De proefpersonen hadden geen duidelijke voorkeur. Wanneer het Coca-Cola logo echter werd getoond, ging de voorkeur uit naar de cola met dit opschrift, ook al was dit niet de cola van dat bedrijf. De hersenen herkennen een symbool. Dit geeft een comfortabel gevoel en beïnvloedt zo het nemen van een beslissing. Aanpassingen doorvoeren aan een herkenbaar symbool kunnen deze comfortzone verstoren...
Toch zijn er nog voldoende redenen om een logo toch aan te passen.
Trends en smaken veranderen over tijd en dat kan de perceptie van uw logo beïnvloeden. Wanneer uw logo geassocieerd wordt met ouderwets en niet-mee-met-de-tijds, dan gaat men uw activiteiten ook zo beoordelen.
Bedrijven, verenigingen en instellingen evolueren. Dus ook uw activiteiten, marktaandeel, doelgroep, ... . Of u kijkt aan tegen een fusie of samenwerking met anderen. Weerspiegelt het logo nog steeds wat u doet en waarvoor u staat?
Uw naam wordt met iets negatiefs vergeleken of blijkt in een andere taal een compleet andere betekenis te hebben. Denk aan de chocolatier die zijn naam ISIS heeft aangepast om elke associatie met de strijders van de Islamitische Staat weg te nemen. En het logo stemt nu niet meer overeen met de nieuwe naam...
U dient te besparen. Het veelkleurig logo kost te veel om af te drukken en de zwart-wit versie is niet sterk genoeg.
Uw logo dient uitvergroot te worden voor op uw voertuigenpark of voor op een banner. Maar u hebt enkel een JPEG (een digitaal afbeeldingsformaat (Joint Photographic Experts Group)) versie die niet kan uitvergroot worden zonder kwaliteitsverlies. Het logo moet dus hermaakt worden in een schaalbaar formaat (vectorieel).